Fakta om dagtilbuddet

Troldebo er en aldersintegreret institution med en normering på 36 vuggestuebørn og 56 børnehavebørn.
Troldebo består af to huse, med stort set den samme ruminddeling, på samme matrikel. I det ene hus er der vuggestueafdeling og i det andet er der børnehaveafdeling.

I vuggestueafdelingen er børnene fordelt på de 3 stuer; Miniputterne, Småfolket og Troldeungerne I børnehaveafdelingen er børnene fordelt på de 3 stuer; Larverne, Sommerfugle og Brumbasserne. Alle stuer har fast tilknyttet pædagogisk

Særligt for Brumbassestuen:
På Brumbassestuen kan der max være 16 børn, hvoraf de 4 er visiteret børn med specialpædagogiske behov. Stuen har tilknyttet fire voksne, hvoraf de tre er fast tilknyttet personale fra Troldebo og den fjerde er fast tilknyttet pædagogisk vejleder fra PPR. Desuden er der et tæt samarbejde med andre faggrupper.

Legepladsen:
Troldebo har en stor legeplads – den er ligeledes delt op, så vuggestuebørnene og børnehavebørn har hver deres legepladsen.

Åbningstiderne:
Vi åbner kl. 6.30 og lukker kl.17, fredag dog 6.45-16.30.

Morgenmad og mellemmåltider:
Vuggestuebørnene får morgenmad og mellemmåltider, som en del af dagtilbudsydelsen og der-med som en del af betalingen for institutionspladsen.
Forældrebestyrelsen har besluttet, at børnehavebørnene skal tilbydes morgenmad og formid-dagsmad men selv skal medbringe eftermiddagsmaden.

Frokostordning:
Troldebo har pt.  forældre betalt frokostordning.

Den pædagogiske læreplan:
Vores pædagogiske læreplan er under udarbejdelse og forventes færdig inden den 1/8 - 2024

Goddag og farvel:

I Troldebo siger vi goddag, godmorgen og farvel. Det er vigtigt at vi ved at børnene er kommet, og at de er hentet. Giv os besked når andre henter, ellers udleverer vi ikke børnene. Forældrene registrerer selv barnets er kommet/hentet på AULA skærmen ved indgangen.

Aula:

I Troldebo bruger vi aula til dokumentation og kommunikation. Vi beskrive løbende de lege og aktiviteter børnene har været optaget af og vores pædagogiske intention. Det er op til den enkelte familie selv at søge viden og information, se billeder/film der.

Billeder og film:

Vi henstiller kraftigt til at billeder/film fra Troldebos Intra IKKE deles til andre sociale medier, af personlige hensyn til den enkelte familie.

Sygdom:

Bliver et barn sygt eller kommer til skade i løbet af dagen kontakter vi jer med henblik på i skal hente barnet. Kommer jeres barn ikke i institution grundet sygdom, kan dette meldes ind via AULA

Middagslur:

I Troldebo bliver alle børn i vuggestuen tilbudt at sove midt på dagen. Børn under 3 år har brug for at hvile hjerne uden andre forstyrrelser. Vi vækker som udgangspunkt ikke børn, da forskning viser, at det ikke er sundt for barnets hjerne. Har i udfordringer med at få jeres vuggestuebarn i seng om aften, tager vi gerne en dialog med jer om udfordringerne, og sammen kan vi forsøge at løse dem. Det er ikke unormalt at 2-årige børn, har brug for hjælp til at finde en god søvnrytme og til at falde til ro om aften.

Fødselsdage:

Aftal med personalet hvordan I ønsker at fejre fødselsdag. Vi vil rigtig gerne fejre fødselsdage i Troldebo, men tager ikke på hjemmebesøg. Se også under "kostpolitik".

Garderober:

I børnenes garderober skal der være tøj til udeleg, Skiftetøj, indesko m.m. Der skal være navn i barnets tøj, da mange børn har det samme slags tøj. Bånd og snore i tøjet, såsom trøjer, jakker, hætter, vanter m.m. bliver fjernet, hvis I skulle have glemt det.

Årsplan og traditioner:

Der bliver afholdt et forældremøde i løbet af foråret, hvor der også vil være valg til forældrebestyrelsen, det ene år bestyrelsesmedlemmet, det andet år suppleanten.

Derudover er der følgende faste traditioner med børnene: fastelavn, påskefrokost, bedsteforældredag, sommerfest, halloween, Julefest med luciaoptog og julefrokost.

Forældresamtaler:

Vi tilbyder forskellige samtaler alt efter hvilken alder barnet har. Blandet andet opstartssamtale, 3-måneders samtale, overleveringssamtaler og årlige samtaler.

Vi inddrager jer i forhold til, hvornår samtalen kan finde sted og fortæller inden hvad den skal omhandle. Vi bestræber os på at være grundig forberedte inden en forældresamtale – fx gennem observationer og sparring både internt og eksternt.

Vi arbejder med Dialog profiler, Sprogtrappe og sprogvurderinger.

Det er vigtigt for os at have kontakt til den enkelte familie for at vi i samarbejde kan følge barnets udvikling og trivsel, og hvor gensidige forventninger kan afstemmes.

Vi ønsker et godt forældresamarbejde der bygger på gensidig respekt og forståelse.

Samarbejdspartnere:

Vi har et tæt samarbejde med logopæd., psykologer, ressource pædagoger, sundhedsplejersker, familie rådgivere og andre relevante eksterne samarbejdspartnere.